Digitale media zijn activerend, creatief en sociaal! Bezorg je leerlingen de tijd van hun leven met een workshop Bioscoopologie of Virtual reality en geef hen meteen een stapje voor in onze digitale wereld…
Kinderen uit de tweede en derde kleuterklas zullen verwonderd zijn wanneer ze de magie van film ontdekken!
Op een actieve en muzische manier verkennen kleuters de basis van de audiovisuele taal en gaan ze in hoeken aan de slag met filmtechnieken zoals camera, licht, acteren, montage, geluid, en meer! Een speelse en laagdrempelige workshop waarin jonge kinderen de eerste stappen richting filmwijsheid zetten!
Lage schoolkinderen tussen zes en acht jaar duiken in de digitale technologie van augmented reality of AR.
Meer over AR lees je in dit artikel
Nieuwe en digitale media kunnen de creativiteit van kinderen stimuleren. Deze workshop is daar een perfect voorbeeld van. Met de AR-techniek verrijken de leerlingen de echte wereld door er een digitale laag ‘op te leggen’.
Tijdens de sessie experimenteren ze met verschillende AR-apps op de iPad. Ze brengen prenten tot leven en toveren zelfgemaakte figuren virtueel de kamer in. Wie weet lanceren ze zelfs een raket, of stappen ze door een portaal naar de maan!
Actief burgerschap en mediawijsheid zijn van groot belang voor kinderen uit het vijfde en zesde leerjaar! Met deze workshop, een afgeleide van het prijswinnende Toekomstmakersproject, helpen we leerlingen om hun eigen toekomst vorm te geven.
Wat willen je leerlingen graag verbeteren in hun omgeving? Ze maken een slogan en ontdekken hoe ze met een boodschap kijkers in beweging zetten. Met hun iPads of camera’s in de hand maken ze dan een impactvolle vlog, terwijl ze leren over camerastandpunten, flitsende montagetrucs en coole geluidseffecten.
Een super workshop waarbij ze veel leerden over film, camerastandpunten maar ook over samenwerken met andere leerlingen.
De filmwereld zit vol geheimen en coole trucs. Waarom bewegen acteurs bijvoorbeeld zo grappig in de vroegste films? Hoe klonk de eerste ontploffing in een geluidsfilm? En wat zouden superhelden doen zonder green-screen?
Leerlingen uit de tweede en derde graad lager onderwijs komen daar nu alles over te weten, in het leukste wetenschapsvak dat er bestaat: bioscoopologie! Dankzij een mysterieus hologram komen twee echte filmprofessors naar de klas, en samen maken ze een avontuurlijke tijdreis doorheen de geschiedenis van de film.
Tijdens de workshop gaan je leerlingen actief en creatief aan de slag met filmtrucs en special effects. Ze leren ze niet alleen herkennen, maar passen ze ook zelf toe!
Leerlingen van de derde graad lager onderwijs en alle graden secundair onderwijs zijn grote fans van de workshop VR of virtual reality. De tieners en jongeren krijgen immers niet alleen de kans om met een VR-bril verschillende VR-ervaringen te testen (zoals VR-films en interactieve VR-games), maar bouwen zélf ook een virtuele ruimte!
Zo ontdekken je leerlingen op actieve en laagdrempelige manier de kracht van de virtual reality techniek, en worden ze uitgedaagd om op een andere manier na te denken over beeldkaders. Je kan de workshop voor een halve of een hele dag boeken, en dus meteen verschillende klassen hiervan laten genieten!