JEF stimuleert film- en gamewijsheid bij kinderen en jongeren, en voedt zo culturele, kritische, sociaal-emotionele en creatieve vaardigheden. Film, games en immersieve technologie delen de unieke combinatie van bewegend beeld, geluid en taal. Het zijn krachtige media die onze blik leiden en verruimen.
Kinderen en jongeren ontdekken bij JEF games die nét iets anders zijn. We zoeken naar games die de grenzen verleggen van wat een game kan zijn. Alles kan!
Zo hebben we games die je bestuurt met een rubberen banaan of waarin je je eigen lichaam gebruikt als controller. Of games die de digitale wereld connecteren met de fysieke wereld! In L’allumeur de réverbères laat je bijvoorbeeld met Kapla blokken je hoofdpersonages doorheen een digitale wereld reizen. En wat dacht je van games die origineel zijn in hun gameplay of verhaaI? In Chicory: a colorful tale bedien je een verfborstel om de wereld letterlijk terug kleur te geven en allerlei puzzels op te lossen.
Plezier maken is een onmisbare factor bij het spelen van games en belangrijk om nieuwe dingen te leren. Aanvullend op de funfactor kunnen games ook sociale en maatschappelijke thema’s aankaarten, aansluitend bij de leefwereld van kinderen en jongeren.
Sommige games behandelen inhoudelijke thema’s zoals milieu, rouw, LGBTQIA+, migratie, psychische gezondheid of liefde. Zo vertelt Wonderkamer verhalen over migratie, niet willen opgroeien en leven met autisme op een interactieve en speelse manier vanuit het standpunt van verschillende kinderen. In de puzzelgame The white door leid je dan weer samen met het personage aan geheugenverlies en probeer je om je herinneringen terug te krijgen.
Wanneer we games presenteren, hechten we veel belang aan het belevingsaspect en de presentatie van de gekozen games. We bekijken hoe games samen gespeeld kunnen worden als multiplayer of kiezen voor een opstelling waarbij mensen kunnen meekijken en de speler helpen.
Niets is zo leuk als samen met je (klein)kind(eren) een game te ontdekken en verschillende generaties met elkaar te verbinden. Het hybride spel Beasts of Balance is een goed voorbeeld van een game waarin je met vier personen kan samenwerken om een zo hoog mogelijke fysieke en digitale toren te bouwen. Met Toasterball leef je je dan weer samen uit in een digitale voetbalmatch met broodroosters. Of ken je het meeslepende Blanc al, waarin je met z’n tweeën moet samenwerken om op zoek te gaan naar je verloren herten- en wolvenfamilie?
Samen spelen creëert gedeelde ervaringen en verbindt je met de mensen rond je.
Elk jaar worden er duizenden games uitgebracht. Daaruit kiezen we voornamelijk games die niet bekend zijn bij het grote publiek.
Zo geven we graag een plek aan Belgische en Europese games in plaats van de grote triple A games van Amerikaanse, Britse of Canadese bodem. Daarnaast zoeken we een variatie van content gemaakt door makers van verschillende achtergronden in gender, leeftijd of cultuur.
Daarom ondersteunen we dus graag games zoals Psychotic bathtub van vrouwelijke game designer Natsha, Curiosmos van Belgische bodem of [yojün], een co-creatie game van Samy Barras & Romain Enselme in samenwerking met kinderen.
De games die we kiezen zijn inhoudelijk of vormelijk sterk en niet betuttelend voor een jonge doelgroep. Dit kunnen games zijn met een sterke focus op storytelling, unieke game design, filmische kwaliteiten of een edgy karakter. We selecteren games die de mogelijkheden en creativiteit van het medium tonen.
Sprekende voorbeelden zijn het filmische en aangrijpende Gris, de vormelijk edgy virtual reality Senseless fairytale princess of het origineel gebrachte verhaal van de puzzelgame My brother Rabbit over een jongen die omgaat met de ziekte van zijn zusje.
Gamen is voor iedereen. Daarom is een gevarieerd aanbod van games met een mix van vaardigheden belangrijk.
We combineren toegankelijke en laagdrempelige games (zoals Octopad of Miroir,die je maar met één knop moet bedienen) met uitdagendere games (zoals Panoptic of Lost Ember). Op deze manier kunnen kinderen, jongeren en families altijd terecht bij JEF, ongeacht hun gaming skills.
JEF presenteert games voor kinderen en jongeren van 1,5 tot 18 jaar. Deze games zijn niet enkel blikverruimend voor kinderen en jongeren, maar ook voor hun (groot)ouders en oudere broers of zussen.
De games die we tonen verbinden makkelijk verschillende generaties, maar worden wel steeds gekozen vanuit de noden van een gekozen doelgroep. Zo kunnen we gamelabs samenstellen voor 2+, 9+, 16+, of alles daartussenin. Per doelgroep houden we rekening met PEGI, taligheid, de nodige knoppenkennis en thema’s van de gekozen selectie.
Zo kan het niet-talige spel Pok Pok Playroom op maat van 1,5-jarigen worden gebruikt als een digitale speeldoos om hun eigen creativiteit op los te laten. In Wayward strand voor 14+, helpt tienermeisje Casey haar mama in een vliegend rusthuis, waar ze wordt geconfronteerd met zichzelf en het ouder worden van de inwoners.
Door JEF geselecteerde games spelen?