Wat verwacht de jonge schermgeneratie van makers binnen de creatieve sector? Die generatie die nog nauwelijks onderscheid maakt tussen een actieve of passieve schermbeleving, tussen kijken en spelen?
Gen Z en Alpha kijken nog steeds graag op naar - al dan niet - realistische rolmodellen: van Ronaldo’s en andere voetbaliconen tot superhelden met capes en stoere types genre Wednesday Addams. Helden met een outcast-kantje scoren extra punten qua identificatie. Onthoud: dit is de generatie die een Scandinavische, schoolstakende leeftijdsgenote op Davos-conferenties en tijdschriftencovers zag belanden.
Is het de miserie in de buitenwereld of gewoon een leeftijdstypische honger naar fantasie en het onmogelijke? Een feit is dat er voor Gen Z en Alpha op het scherm gerust een loopje mag worden genomen met de realiteit. Omgekeerde zwaartekracht, spreken met dieren, voetballen met auto’s: kom maar op! Wel graag met wat humor én inspraak van het jonge geweld zelf, want creatieve grote mensen vinden niet noodzakelijk hetzelfde grappig als kinderen en tieners. Een prottende panda heeft mogelijk meer effect dan een doordachte dubbelzinnige dialoog.
16:9 is dood, lang leve het verticale schermentertainment. Nu ja, het is iets genuanceerder dan dat, maar de smartphone is ontegensprekelijk het favoriete toestel van de jonge generatie. En dus is er heel wat marktruimte voor verrassende, rechtopstaande content die de doorsnee homemade TikTok-video overstijgt. Theatergezelschap Skagen omhelsde die trend bijvoorbeeld al met een innovatieve “Watchapp”-ervaring en zelfs Hollywoodregisseur Damien Chazelle, bekend van La La Land, waagde zich in opdracht van Apple aan een eerste smartphone-short.
Jongeren denken niet meer in definities van game of film en multitasken zonder schroom of moeite met meerdere schermen tegelijk. Ze Minecraften op het grote scherm en scrollen ondertussen door tutorials op hun smartphone. Als audiovisuele storytellers durven we dus ook liefst buiten de eigen comfortzone en “categorie” denken en wordt sectoroverschrijdend samenwerken onvermijdelijk én waardevol.