Op de set van jeugdfilm Binti

09.04.2019

Binti ging op 3 april in première in de Vlaamse bioscopen. Het is dan ook het ideale moment om terug te blikken naar vorige zomer, toen de film gedraaid werd onder de hete zomerzon.. Dat liet zich voelen op een filmset. Bij de opnames van Binti, de eerste langspeelfilm van Frederike Migom, zochten de acteurs voortdurend beschutting onder grote parasols. “Gelukkig functioneer ik beter in de hitte dan in de kou.”

Interview, Oorlog & migratie, Setbezoek

De 12-jarige Binti droomt van een carrière als vlogger. Ze wil graag even beroemd worden als haar YouTube-idolen. Tot ze samen met haar papa hals-over-kop op de vlucht moet voor de politie, die hen het land wil uitzetten. Schuilend in een boomhut ontmoet ze Elias, en de twee worden vrienden…

Op de set van de nieuwe Vlaamse jeugdfilm, in een statige buitenwijk van Ekeren, is er geen vuiltje aan de lucht. In een naburig pand zijn sloopwerken aan de gang. Het geluid van kranen en bulldozers dreunt luid door de wijk en dreigt het spel van de acteurs te overstemmen. Maar daar past de geluidsman vakkundig een mouw aan.

Katleen Goossens van producent Bulletproof Cupid: “Deze straat is populair als filmlocatie. De mensen zijn gewend aan de aanwezigheid van filmploegen. De eigenaars van het huis waar wij draaien zijn extreem relaxed, terwijl wij toch hun hele woning binnenstebuiten keren. We hadden ook al opnames op de luchthaven in volle vakantiedrukte. Dat was minder evident. We draaiden enkele scènes aan boord van een vliegtuig, maar in die periode waren alle toestellen in gebruik, dus we moesten ons behelpen met een kleiner model. Sinds 9/11 staan luchthavens minder open voor zulke initiatieven.”

Er wordt ook een dansscène opgenomen. Muzikant Baloji moet volgens het script klunzig uit de maat dansen. Enthousiast krikt regisseur Frederike Migom het energielevel van de acteurs op. Ze is veeleisend, gepassioneerd en voelde zich op de set als een vis in het water. Migom: “Ik geniet van het werken met acteurs. Zij zijn degenen die vorm geven aan mijn ideeën. Vooral de jonge acteurs moeten zich goed voelen op de set. Bebel Tshiani Baloji (Binti) en Mo Bakker (Elias) doen het supergoed. Discipline, professionalisme, doorzettingsvermogen, ... ze hebben het allemaal. Ze hebben flair en prachtige koppies en ze spelen uitstekend.”

Kindercoach An Vandevelde: “Alles staat in dienst van hun welzijn. Kinderen die meedoen in een volwassenenfilm worden op de set vaak onder de voet gelopen. Hier niet. Ik ben de tussenpersoon tussen de kinderen en de regisseur, ik zorg voor vervoer en opvang, ik zie erop toe dat ze goed eten en drinken. Ik werkte ook voor de Engelse productie Baptist en daar zijn de regels veel strenger. Kinderen moeten er beschikken over een eigen toilet en ontspanningsplek. Bij Binti was het allemaal wat losser, maar soms moeten ze er gewoon even tussenuit. Op de tweede draaidag hadden ze een heel emotionele scène, met een ondervraging in een politiecombi. Er mocht in de wagen geen airco aan en samen met de temperatuur liepen ook de emoties hoog op. Achteraf hadden ze rust nodig. Het leuke aan deze productie is: hier kan dat. Ze konden een ontspannend voetbad nemen, zonder gezeur.”

Vaak beperkt de rol van kindercoach zich tot een veredelde babysit die spelletjes speelt. An Vandevelde doet veel meer: ze bereidt de kinderen mee voor op hun rol. “Ik ben fier op die functie, maar ik moet uitkijken dat ik niet altijd de boeman speel op de set. Daarom probeer ik bij Binti een nieuwe strategie uit: ik hou wat afstand, de acteurs en de crew moeten zelf verantwoordelijkheid leren nemen. Gelukkig kennen Mo Bakker en ik elkaar door en door. Dit is al de vierde productie waaraan we samen werken.”

De hele tijd brandt de zon als een koperen ploert boven de set. De jonge acteurs moeten genoeg drinken en daar hebben ze niet altijd zin in. Maar in het huis ernaast is een zwembad en daar mogen ze gaan afkoelen. Frederike Migom: “De hitte speelt ons parten. We filmen een straatfeest bij 35°. Een massa figuranten (de hele buurt was opgetrommeld), kostuums, dansbewegingen, twee camera’s… dat was heftig. Er moet hard gewerkt worden, maar ik geniet ervan. Als iedereen zich lekker voelt op de set, kan je dat ook aflezen van het scherm.”

Voor Frederike Migom is Binti ook een platform om haar boodschap van sociale betrokkenheid door te geven. “Ik wil het fenomeen van de sans papiers decriminaliseren. Vaak gaat het om gezinnen die hier streven naar een normaal bestaan.” Daar sluit ook Baloji zich bij aan, die de rol speelt van Binti’s vader. “In deze film voor kinderen komen een heleboel zaken aan bod die ook voor een volwassen publiek relevant zijn. Het is een verhaal over integratie en over levens die gebroken worden door politieke beslissingen. Die strijd hebben we nog niet gewonnen.”

Baloji is vooral bekend als muzikant “maar ik heb me ook altijd met film bezig gehouden en de volgende jaren wil ik daar meer aandacht aan geven. Het scenario van mijn eerste langspeelfilm is klaar, in 2019 wil ik draaien in Afrika. Ook daar zullen we werken met kinderen op de set, dus Binti was een inspirerende ervaring.”

Gert Hermans

Industry