Met je leerlingen naar de bioscoop of in de klas een kortfilm kijken? Dat kan je helpen om uiteenlopende thema’s concreet te maken. Maar het is ook een ideaal leermiddel om leerlingen secundair onderwijs kritisch te leren kijken. Een leuke werkvorm daarvoor, is de filmrecensie.
Lees ook: Kritisch kijken naar beelden - hulpmiddelen voor in de klas
Een recensie bestaat meestal uit deze onderdelen, maar niet noodzakelijk in deze volgorde:
een korte samenvatting van de film
een analyse van de laag die er het meeste uitspringt: verhaal, techniek, beeldtaal of proces.
een eindoordeel
Fritz Lang, de regisseur van filmklassieker Metropolis, zei ooit:
“Wij, cast en crew, werken jaren aan een film en een recensent schrijft na amper één visie vlug vlug een tekst die de volgende dag in de krant moet staan. Ik wil dat zelfs niet lezen.”
Neem dus je tijd om je artikel te schrijven. Als je volgens de deadline niet meteen je tekst hoeft in te leveren, laat hem dan na het schrijven een nachtje liggen en bekijk hem de volgende dag met frisse ogen opnieuw.
Je krijgt maar 300 woorden om je lezer te overtuigen, dat is erg weinig. Het is immers moeilijker om een korte tekst te schrijven dan een lange.
Extra tips voor doelgericht schrijven:
Schrijf eerst jouw eindzin en werk gericht naar die conclusie toe.
Schrijf een tweet of microrecensie van 1 of 2 zinnen en gebruik die gebalde mening als basis voor je langere recensie.
Vertel aan een vriend wat je van de film vond. Waarschijnlijk komt het eerste wat je zegt overeen met jouw kernboodschap.