In het JEF met de klas programma vind je naast films ook een heleboel inspiratie voor kleuter-, lager en secundair onderwijs. Toepasbare tools, creatieve apps en concrete opdrachten bij de thema’s die jij als leerkracht aan bod wil laten komen.
Thema’s voor in de klas: identiteit, naar de tandarts, sneeuw/winter, vriendschap, fantasie
Opdrachten voor in de klas:
> Vragenwaaier
Stip en Vlek eten alle chocolade en snoepjes die ze kunnen vinden. Al gauw staan er niet enkel stippen en vlekken op hun lichaam, maar ook op hun tanden. Wat nu? Er zit maar één ding op: naar de tandarts! Ook al zijn ze ontzettend bang, toch gaan Stip en Vlek er dapper heen.
> Geluidsoefening: een film bestaat niet enkel uit beelden, maar ook uit geluiden.
In de wachtzaal van de tandarts schrikken Stip en Vlek steeds van een verontrustend geluid dat achter de deur weerklinkt. Welk voorwerp / toestel maakt er nou zo’n geluid?
Boots met voorwerpen geluiden na en neem deze op met een videocamera (beeld en klank). Leg een doek over de televisie en speel de fragmenten af. De kinderen (die niet bij de opnamen aanwezig waren) raden wat ze horen. Laat hen controleren door het doek op te lichten. Enkele ideetjes:
Thema’s voor in de klas: conflict, gezin en familie, jaloezie, fantasie, vriendschap, verjaren
Thema’s voor in de klas: dromen najagen, familie, identiteit, echtscheiding, volwassen worden, theater, burn-out
Opdrachten voor in de klas:
> Vraaggesprek voice-over
In een belangrijk stuk van de film Mijn vader is een saucisse hoor je de voice-over van Zoë. Je komt meer te weten over hoe zij denkt over haar familie en de situaties waarin ze belanden. Hierdoor wordt de film vanuit haar perspectief verteld.
> Inlevingsopdracht: zelf een voice-over maken
Herbekijk de laatste voice-over van Zoë. Ze vertelt hoe alles is afgelopen. Jullie gaan nu een nieuwe voice-over maken voor het einde.
Met Dubsmash (Android) of Dubme (iOS) kan je zelf een voice-over opnieuw inspreken. Voordat je aan de slag gaat, schrijf je eerst je de tekst van de voice-over op papier. Daarna spreek je hem in.
Tip: Je kan ook het geluid van het YouTube-fragment uitzetten en live een voice-over inspreken.
Thema’s voor in de klas: natuur en milieu, conflict, burgerzin, gezin en familie, jaloezie, fantasie, vriendschap en liefde, sciencefiction, tijdreizen, volwassen worden
Thema’s voor in de klas: anders zijn, discriminatie, identiteit, onderdrukking, seksualiteit, gender, pesten, weerbaarheid
Opdracht voor in de klas
> Intersectionaliteit en identiteit: meer dan mijn gender
Sacha is een zevenjarig meisje, geboren in het lichaam van een jongen. Deze documentaire toont de strijd van het transgender kind en haar familie, en hun eis dat de school Sacha’s identiteit zou erkennen. Een ontroerend portret, geschetst met veel bewondering en nauwkeurigheid.
Personen zijn meer dan enkel hun gender of seksualiteit. Daarom zeg je best (als de context vraagt dat je gender of seksualiteit aanhaalt) een ‘homoseksuele jongen’ of een ‘trans meisje’, en niet gewoon ‘hij is een homo’ of ‘zij is een transgender’. Zo haal je de eigenschap aan zonder dat de persoon er helemaal mee vereenzelvigd wordt.
Bekijk hier de verschillende assen die iemands identiteit opmaken. Laat de leerlingen neerschrijven hoe ze die assen invullen voor zichzelf. Dit hoeven ze niet te delen.
Thema’s voor in de klas: armoede, conflict, criminaliteit, discriminatie en racisme, drugs en verslaving, sport, vriendschap en liefde, waargebeurd, weerbaarheid