Heb je soms het gevoel dat je niet helemaal mee bent in de gaming wereld van jouw kinderen? Of wil je ze juist imponeren met jouw brede kennis? Lees dan snel dit artikel en je bent helemaal mee!
Misschien stel je je soms wel eens vragen bij het gamegedrag van je zoon of dochter. Maar hoewel ze de tijd vaak alleen spenderen in een (donkere) kamer, zijn ze terwijl ze dit doen volop aan de ontwikkeling aan het werken. Door bijvoorbeeld in teams te spelen (online multiplayer) leren ze samenwerken en duidelijk communiceren om een doel te behalen. De meeste games worden gespeeld in het Engels waardoor op vroege leeftijd de Engelse taal al wordt aangeleerd, bovendien kan er ook gespeeld worden met internationale spelers die hen rechtstreeks uitdagen om een andere taal te spreken.
Tijdens het gamen word je vaak geconfronteerd met een te halen doel, dit zal je meestal niet van de eerste keer kunnen behalen. Dit kost nu eenmaal tijd en grote dosis doorzettingsvermogen. Wanneer je er dan toch in slaagt het level te behalen, wordt de inzet beloond en neemt je zelfvertrouwen toe.
Waar er vroeger nog fysieke games onder de kerstboom lagen, zijn we nu vooral overgeschakeld naar abonnementen en gift cards. Deze abonnementen zoals ‘Xbox Game Pass’, ‘PlayStation Plus’, ‘EA Play’ of ‘Nintendo Switch Online’ bieden de gebruiker exclusieve deals en de mogelijkheid om online te gamen. Verder worden nieuwe games tegenwoordig vooral aangekocht binnen het platform van de console waarop gespeeld wordt.
‘In-game’ aankopen biedt extra content bovenop de reeds aangekochte of gratis game. De producten die je aankoopt kunnen rechtstreeks in de game worden gebruikt. Dit kan gaan van exclusieve wapens of handelingen tot nieuwe outfits en accessoires. Let op, want in andere gevallen is dit eerder een verdienmodel, waarbij een relatief goedkope game bijna onmogelijk uit te spelen is zonder extra aankopen. Probeer je dus bij het aankopen van een game steeds grondig te verdiepen in hoe het spel in elkaar zit en hoeveel het je kost aan het einde van de rit
Voor game makers is dit een extra bron van inkomsten. Bedrijven mogen zich met in-game aankopen niet richten op minderjarigen. Zorg dus zeker dat je betaalgegevens niet automatisch gelinkt zijn en dat je in gesprek gaat met je kind over bewust omgaan met geld en wat je wel of niet aankoopt. Voor meer info zie ‘5 veelgestelde vragen over in-game aankopen’ van Medianest.
Disclaimer: In-game aankopen kosten wel degelijk echt geld, maak daarom ook duidelijke afspraken en regels met je kind.
Op iedere game vind je steeds een richtleeftijd (PEGI rating) terug, deze is gebaseerd op verschillende elementen binnen de game en geeft aan voor welke ondergrens de game als schadelijk gezien wordt. Dit wil niet zeggen dat iedere game die 3+ aangeeft wel degelijk bedoeld is voor een driejarige. Dit geeft enkel aan dat de game geen elementen bevat die schadelijk zijn voor deze leeftijdsgroep.
Deze symbolen geven meer duiding over de richtleeftijd en waarom de game al dan niet geschikt zou zijn.
Het is belangrijk om te weten wat het spel precies inhoudt en waarom deze leeftijd met het spel gepaard gaat, dan kan je zelf uitmaken of je kind het spel zou mogen spelen of niet. Het is belangrijk om dit steeds met je kind openlijk te bespreken zodat het duidelijk is waarom die het spel al dan niet zou mogen spelen.