ROSIE & MOUSSA - OP DE SET

  • 18/10/2017

In april 2018 komt Rosie & Moussa in de zalen, de Vlaamse familiefilm van regisseur Dorothée van de Berghe (Meisje, My queen Karo) naar verhalen van Michael De Cock. We namen een kijkje op de filmset, een 16 verdiepingen tellend flatgebouw. Tijdens de opnames worden de liften stilgelegd, en alle productieruimtes zijn ingericht op de bovenste verdiepingen…

De bewoners van de woontoren in de Antwerpse wijk Het Kiel hebben tijdelijk elders onderdak gekregen om plaats te maken voor een grote renovatie. Het gebouw mag niet zomaar gestript worden; het werd ontworpen door architect Renaat Braem en behoort tot het bouwkundig erfgoed. De wind loeit rond het huizenblok en blaast zwerfvuil klepperend tegen de gevel aan. ’s Nachts trekt deze plek een ander soort onheil aan en wordt de set permanent bewaakt.

In Rosie & Moussa is de stad een plek om avonturen te beleven. Met haar nieuwe vriend Moussa klautert Rosie helemaal tot op het dak van een appartementsgebouw. Daar biecht ze haar grootste wens op: ze wil graag haar vader en moeder weer bij elkaar brengen. Dat wordt niet eenvoudig want papa zit in de gevangenis en mama wil niet meer met hem praten.


Copyright: Thomas Dhanens

De deur in het slot

Michael De Cock: “Rosie & Moussa verscheen voor het eerst als korte column in Brussel Deze Week. Het moest een soort Jip & Janneke worden, maar met een wit en een gekleurd kindje, gesitueerd in een hedendaagse stedelijke omgeving. Ik wist nooit hoe het verhaal zou verder gaan, dus eindigde elke episode met een cliffhanger. Het basisgegeven is simpel: twee kinderen samen op een dak, de deur valt in het slot en… meer was er niet. Later werden de stukjes gebundeld in vier boeken: telkens 15 hoofdstukjes van 2000 tekens. De boeken werden inmiddels vertaald in o.a. het Duits, Frans, Italiaans, Turks, Sloveens, Japans… Ik vind het fascinerend dat kinderen in Japan een verhaal lezen dat zich afspeelt op het dak van een Brussels appartement, en dat ze zich daar toch in herkennen.” De locatie zorgt wel voor een extra uitdaging. Producent Bram Sterckx (Caviar): “Tijdens de opnames staat het dak stampvol mensen, en iedereen moet goed beveiligd zijn.”

Regisseur Dorothée van den Berghe was een fan van de verhalen over Rosie & Moussa: “Het interesseert me hoe kinderen de realiteit zien. Een scheiding, een vader in de gevangenis,… het leven van kinderen is complex en dat durft deze film te tonen. Daar hou ik van. De boekjes zijn zo rijk aan verbeelding en poëzie en het was een uitdaging om die in de film te vertalen. Zo zijn er momenten waarop Rosie aan haar vader (gespeeld door Titus De Voogdt) denkt en zijn personage verschijnt in een soort ‘sneeuwbol’. Een grappige manier om de afstand tussen Rosie en haar papa te benadrukken.”

Knuffels

Savannah Vandendriessche (11 jaar) speelt de rol van Rosie: “In de film is Ruth Beeckmans mijn moeder. Ik weet wel dat ze niet mijn echte mama is, maar ze doet vaak alsof ze dat wel is. Ze knuffelt graag. Als ze me ziet, komt ze meteen naar me toe voor een knuffel.”

Caviar kwam het jonge acteertalent op het spoor via een langdurige streetcasting. Zo ontdekten ze Imad Borji (13 jaar), die Moussa speelt. Imad: “Op school volgden we een arbeidsatelier om ons te helpen bij onze beroepskeuze. Blijkbaar hield Dorothée ons die dag in de gaten. Later belde mijn leerkracht me thuis op: of ik geïnteresseerd was om mee te doen in een film?” Ik ging op zoek naar een beroep, en ik kwam terug als acteur!”

 

Copyright: Thomas Dhanens

Imad woont in Ossegem, vlak bij de wijk Beekkant waar de film zich afspeelt. Van den Berghe: “Imad kent het leven ter plaatse. Daardoor hebben de jonge acteurs het verhaal verrijkt met details uit hun eigen leven. Rosie is nieuw in de wijk en ontdekt die wereld wanneer ze door een jongen op sleeptouw wordt genomen. Dat element moesten we niet acteren; dat was werkelijk zo.” Savannah: “Ik woon in Gent en dat is ook leuk. Winkels en bioscopen zijn vlakbij en net zoals Rosie en Moussa beleef ik er allerlei kleine avonturen. Zoals toen ik m’n ouders kwijt raakte op straat, dat was spannend.”

Een kat die Titus heet

Dorothée doorloopt elke scène grondig met de acteurs. Meteen daarna wordt er gedraaid, zodat de zinnen voor Imad – die eigenlijk Franstalig is – nog vers in de oren klinken. Imad: “Ik krijg hulp van een acteur die me leert om mijn zenuwen onder controle te houden.” Savannah draaft op in elke scène en is bijna permanent op de set aanwezig. “Soms doen we zoveel takes dat ik kramp in m’n benen krijg.” Gelukkig is er Laura, de kindercoach. Haar enige taak: volledige toewijding aan de beide jonge hoofdacteurs. “Wanneer ze alleen zijn op de set, trekken ze samen op. Maar wanneer Imad omringd is door vrienden, gaan ze elk hun eigen weg.” Savannah: “In de film duurt het een poosje voor we beste vrienden worden. Misschien gaat het tussen ons ook zo. Imad en ik kunnen goed samenwerken, maar we zijn niet onafscheidelijk.” Hun achtergrond is heel verschillend. “Bij Rosie thuis is het kaal en leeg; ze woont alleen met haar mama. Bij Moussa is het heel vol, er wonen veel mensen, het is er gezellig en overal maken kinderen herrie. Moussa wil graag een hond maar dat mag niet van z’n moeder, dus nemen ze een kat die Titus heet.”


Copyright: Thomas Dhanens

Savannah: “Acteren vind ik niet moeilijk. Het is net zoals wanneer ik m’n zin niet krijg. Dan ga ik ook boze gezichten trekken. Eigenlijk doe ik in de film precies hetzelfde. Ik ben er alleen niet klaar voor om mezelf op het grote scherm te zien. Ik vind sowieso altijd dat ik er een beetje ‘raar’ uitzie. Maar wie wil er nou ‘gewoon’ uitzien? Ik vind het net fijn om ‘speciaal’ te zijn.”

ROSIE & MOUSSA wordt in april 2018 door JEF in de Vlaamse zalen gebracht.