Hoofdacteur Stijn van der Plas over Meesterspion

  • 04/01/2018
  • W Interview
  • W Productie

“Ik ging meteen alle oude James Bond films bekijken”


De hoogdagen van heldhaftige spionnen en rivaliserende geheime diensten liggen al enkele decennia achter de rug. En dat is waar Meesterspion van wal steekt: wanneer Tims ouders een oud landhuis renoveren, ontwaakt in de kelder een spion uit z’n 40-jarige comateuze slaap. Hij heet Simon en heeft slechts één doel voor ogen: de persoon ontmaskeren die hem hier heeft opgesloten. Hij vindt in Tim een ideale handlanger en samen storten ze zich in een avontuur vol ingenieuze gadgets, geheime draaideuren, valse snorren en sinistere verraders. Maar Tim is een kind van z’n tijd - de Koude Oorlog is aan hem voorbij gegaan. En dat geldt ook voor de jonge hoofdacteur Stijn van der Plas.

“De spion Simon moet wennen aan het ‘hier en nu’. Hij blijft maar doordrammen over ‘die gevaarlijke Russen’ en Tim legt hem geduldig uit wat er intussen veranderd is. Voor de crew was die tijdreis een uitdaging. Ze hadden voor de openingsscènes een fantastische set uitgewerkt. De feestzaal in het oude hotel zag er prachtig uit, met allemaal antieke props. De set designers werkten heel snel: soms waren ze drie dagen bezig om zo’n locatie te prepareren en dezelfde dag moest alles alweer weg. Die geheime kelder werd razendsnel opgebouwd in een oude fabriek, in the middle of nowhere.”


Hoe voelt het om de Nederlandse James Bond te zijn?

Van der Plas: Zo had ik het nog niet bekeken. Maar ik ben dol op zulke spionage avonturen vol actie, stijl en humor, zoals de Kingsman films. Toen ik de rol kreeg, ging ik meteen alle oude James Bond films bekijken, ik heb ze inmiddels bijna allemaal gezien. In Meesterspion zitten een heleboel links naar die serie, in de muziek en natuurlijk in al die gadgets.

Welk gadget vond jij het leukst?

Van der Plas: Die valse drol vond ik een voltreffer.

Maar James Bond heeft geen familie, en Tim wel!

Van der Plas: In jeugdfilms is het altijd wel iets met die ouders: ze zijn gescheiden, of één van beiden is dood… Maar in Meesterspion is het net omgekeerd: Tims ouders zijn zo dol op elkaar dat ze hun zoon bijna vergeten. Eigenlijk is Tim de enige rustige factor tussen allemaal dol gedraaide volwassenen. Dat vond ik een leuke switch: een kind moet aan de volwassen personages vertellen hoe ze het moeten aanpakken. Die ‘omgekeerde wereld’ geeft een leuke dynamiek aan het verhaal.



Jouw stunts spreken tot de verbeelding. Je mocht zelfs rondrijden in een stokoud Dafje.

Van der Plas: ‘Mijn’ auto werd voortgetrokken door een andere auto, waarop de camera stond. Het was geen studiowerk, we reden echt. Maar niet zo snel natuurlijk - die beelden werden versneld. In de auto zaten knopjes om de ‘vuurspuwende uitlaat’ te bewegen; daarvoor hadden ze het volledige achterdeel uit de wagen gesloopt. In de film gaat ook een bloemenstalletje de lucht in. Dat schot met de bazooka werd achteraf toegevoegd, maar de explosies waren echt. Overal in dat kraampje waren kleine luchtbommen geplaatst die tegelijk ontploften.

Achter al die hoogtechnologische gadgets ging in de praktijk ouderwets, artisanaal knutselwerk schuil?

Van der Plas: Ja hoor, die geheime draaideur, dat was gewoon iemand die aan een touw trok. Dat maakt het net zo kunstzinnig: er zit echte arbeid in. Alles werd nauwkeurig bedacht en door mensenhanden in elkaar gezet, maar het ziet er wel supergoed uit.

Jij bent intussen 16 jaar, maar je ziet er nog net zo oud uit (14) als toen de film werd opgenomen.

Van der Plas: Ik ben klein en zie er jong uit voor m’n leeftijd. Dat was handig voor de film: je staat mentaal al veel verder dan je er uit ziet. Via enkele musicals had ik al acteerervaring. Ik zat bij een casting bureau en zij bezorgden me de auditie voor Meesterspion, mijn eerste filmrol. Voor de opnames heb ik intens gerepeteerd. We hadden 24 draaidagen en op 22 ervan moest ik aanwezig zijn. Dat was heel druk, maar ook erg fijn – ik wil het graag nog vaker doen.

Op het einde van de film zie je een heleboel bloopers passeren. Lol op de set?

Van der Plas: Er was een scène waarin ik bij één bepaalde zin telkens weer in de lach schoot. Maar het moeilijkste vond ik het skaten, dat had ik voorheen nog nooit gedaan. Het was een uitdaging om er voor de camera super relaxed uit te zien, want bij elk bochtje kon het fout gaan.


Meesterspion, Nederlandse speelfilm van Pieter van Rijn, 2016, duur: 77’, Nederlands gesproken, aanbevolen vanaf 6 jaar, beschikbaar op DVD & DCP.

De film is te bekijken in o.a. Leuven (Cinema ZED - Vesalius, 10 - 24/1), Geluwe (14/1), Gent (Studio Skoop, 24/1 - 7/2), Deurne (4/2), Strombeek-Bever (12/2) en binnenkort op het JEF festival.